ΥΓΕΙΑ

“Αυξάνονται τα ψυχοσωματικά συμπτώματα στα παιδιά – Τι να προσέξουν οι γονείς”

Τα παιδιά επέστρεψαν στα θρανία για την συνέχιση δια ζώσης της σχολικής χρονιάς εντούτοις δεν παύουν να αποτελούν τα μεγαλύτερα θύματα της πανδημίας καθώς όπως επισημαίνουν οι παιδίατροι αλλά και οι ψυχολόγοι έχει πληγεί η  συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξή τους  λόγω της διακοπής της κανονικότητας της εκπαίδευσης, των σωματικών δραστηριοτήτων και των ευκαιριών κοινωνικοποίησης.

Με ανάρτησή του ο παιδίατρος Στέλιος Παπαβέντσης κρούει το καμπανάκι για την ψυχική υγεία των παιδιών καθώς όπως έχει διαπιστώσει πολλά παιδιά εμφανίζουν μια σειρά από ψυχοσωματικά συμπτώματα.

Η ανάρτηση του παιδιάτρου

Τις τελευταίες εβδομάδες, με την επιστροφή των παιδιών στα σχολεία, παρατηρώ αύξηση στα ψυχοσωματικά συμπτώματα. Παιδιά που εμφανίζουν πόνο στην κοιλιά, μυικά άλγη, πονοκέφαλο.

Παράγοντες που συμβάλλουν είναι η παρατεταμένη ακινησία της καραντίνας που προηγήθηκε, αλλαγές στις ρουτίνες και πιο ζόρικες ρουτίνες όπως τα πρωινά ξυπνήματα, αλλαγές στην διατροφή, στρες σε σχέση με την επιστροφή στο σχολείο και την αύξηση της δραστηριότητάς τους, αλλά και στρες στο πλαίσιο πάντα των γύρω συνθηκών με την απειλή του κορονοιού και τα μέτρα να μπαίνουν σε διάφορες επεξεργασίες στο μυαλουδάκι τους.

Τι να προσέξουν οι γονείς

Ενδείξεις ότι το θέμα κλίνει προς το ψυχοσωματικό μπορεί να είναι: το ότι παρουσιάζονται περισσότερο τις καθημερινές και όχι τα σαββατοκύριακα, το ότι παρουσιάζονται περισσότερο στο σχολείο και προς το απόγευμα στο σπίτι υποχωρούν, το ότι οι πόνοι μπορεί να είναι διάφορου τύπου στο ίδιο παιδί – πονοκέφαλος, πονόκοιλος, “πόνος” στην καρδιά, μυικά άλγη – , το ότι οι πόνοι εμφανίζονται περισσότερο μετά από κάποια απότομη δραστηριότητα μυική – πιο έντονη μέρα, γυμναστική κλπ -, η ασαφής εντόπιση του πόνου στην κοιλιά και η έλλειψη άλλων συνοδών συμπτωμάτων που μπορεί να παρεπέμψουν σε άλλες σωματικές καταστάσεις – εμετοί, διάρροια, ανορεξία, κακή διάθεση, δέκατα, πυρετός.

Φυσικά αν τα συμπτώματα είναι επίμονα και εμποδίζουν την λειτουργικότητα του παιδιού – πχ φεύγει από το σχολείο -, η διάγνωση “ψυχοσωματικό” είναι πάντα εξ’αποκλεισμού και πρέπει πρώτα να γίνει πλήρης παιδιατρικός έλεγχος από κοντά – ιστορικό, κλινική εξέταση ή και παρακλινικές εξετάσεις. Έτσι θα αποκλειστούν καταστάσεις όπως σκωληκοειδίτιδα, δυσκοιλιότητα, γαστρεντερίτιδα.

ΠΗΓΗ:infokids.gr